O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Magneziul, mineralul sistemului nervos si al musculaturii

magneziu

Magneziul este un mineral esential pentru organismul nostru, impactand buna functionare a sistemului nervos, a sistemului cardiovascular, musculaturii si a digestiei.

Cine nu a auzit de Magneziu? Totusi cati dintre noi stiu toate beneficiile si rolurile acestui mineral esential?

Beneficiile si importanta Magneziului

Magneziul este stocat in organismul nostru la nivelul muschilor si al oaselor. De acolo se elibereaza, la nevoie, pentru a suplini aportul alimentar insuficient.

Deasemenea fiecare celula a organismului nostru contine doze mici de magneziu, indispensabil functionarii acestora.

Magneziul este necesar pentru mai mult de 300 de reactii biochimice care se desfasoara zi de zi in organismul nostru.

Magneziul actioneaza direct in:

  • buna functionare a inimiii, prevenind aritmiile
  • contractilitatea musculara:
    • atat la nivelul musculaturii striate (care se utilizeaza in efort fizic)
    • cat si la nivelul musculaturii netede (cea a organelor interne: inima, stomac, intestin)
  • cresterea rezistentei la efort fizic si a performantelor sportive
  • buna functionare a sistemului nervos, avand efect antistres si relaxant
  • tratarea migrenelor si a strailor depresive
  • sinteza si metabolismul proteic
  • mentinerea in valor normale a glicemiei (majoritatea diabeticilor au deficit de magneziu)

Magneziul este considerat mineralul antistres!

Cum se manifesta lipsa de magneziu (carenta de magneziu)

Chiar daca Magneziul este un mineral foarte raspandit, stilul de viata modern face ca organismul nostru sa aiba nevoie de si mai mult magneziu. Astfel de multe ori apare deficitul de magneziu. Cum se manifesta insa aceasta lipsa de magneziu:

  • oboseala si lipsa de concentrare, indiferent daca pacientul doarme suficient
  • adormire ingreunata suprapusa cu o glicemie crescuta
  • simptome de anxietate sau de depresie
  • nervozitate excesiva si irascibilitate
  • simptome musculare: crampe, tremor, spasme (zvacniri) sau palpitatii si aritmii
  • unele tipuri de dureri de cap
  • in unele cazuri tensiunea arteriala crescuta
  • tranzit intestinal incetinit

Daca ai unul sau mai multe dintre aceste simptome, cel mai probabil ai o carenta de Magneziu.

Ce factori pot duce la carenta de Magneziu

Agricutultura si zootehnia intensive din ziua de azi fac ca alimentele sa fie tot mai sarace in nutrienti. Daca suprapunem asta peste stilul de viata agitat si stresat optinem un cocktail „benefic” pentru carente.

Factorii care pot favoriza lipsa de magneziu sunt:

  • alimentatia haotica si saraca in nutrienti
  • fumatul si consumul excesiv de alcool
  • stresul si somnul insuficient
  • malabsorbtie la nivel digestiv: boala celiaca (intoleranta la gluten), boala chron
  • afectiuni ale rinichilor sau a ficatului
  • diaree sau utilizarea de laxative si diuretice

surse de magneziu

Surse naturale de magneziu

Magneziul este un mineral foarte raspandit in natura fiind al patrulea element chimic ca pondere.

Alimentele care contin cantitati mari de magneziu sunt:

  • Nuci si alune: migdale, arahide, nuci (si unturile lor)
  • Seminte: seminte de susan integrale, seminte de dovleac, seminte de floarea soarelui, seminte de canepa, seminte de in
  • Spanac, broccoli
  • Ciuperci, hribi
  • Cerealele integrale: ovaz, grau spelta, grau
  • Lapte obtinut din soia, migdale, caju
  • Spanac, avocado, frunze de patrunjel
  • banane, smochine
  • etc.

Suplimente cu Magneziu

De cele mai multe ori Magneziul se regaseste asociat cu vitamina B6 (piridoxina), deoarece aceasta favorizează absorbtia, metabolizarea si mentinerea magneziului in organism. Aici gasesti mai multe variante de Magneziu B6.

Exista mai multe formule de magneziu insa nu toate au o absorbtie la fel de ridicata.

In continuare iti vom prezenta cele mai bune forme de magneziu, cel mai bun magneziu de pe piata:

Suplimentele cu magnesiu care sunt bine absorbite de catre organism sunt:

Pe langa administrarea interna, mai exista o forma de magneziu cu absorbtie foarte ridicata: uleiul de magneziu. El se absoarbe direct din piele iar cantitatea poate fi mai mare decat cea administrata intern. Tot mai multi pacienti prefera utilizarea de ulei de magneziu, semnaland efecte pozitive.

In schimb, nu recomandam administrarea de magneziu efervescent din simplul motiv ca acest tip de suplimente contin prea multe substante auxiliare cu potential nociv: indulcitori, coloranti, arome artificiale, etc.

Atentie la stearatul de magneziu. Aceasta nu este o forma de magneziu ci un excipient folosit in industria farmaceutica si cea a suplimentelor. El este considerat inert, adica nu influenteaza in nici un fel organismul, insa anumite studii arata ca stearatul de magneziu poate sa suprime sistemul imunitar. Forma de comprimate contin in general stearat de magneziu, acesta fiind unul din motivele pentru care noi preferam capsulele (sunt mai pure dpdv al excipientilor).

magneziu suplimente

Cand se administreaza Magneziul

Magneziul se poate administra in orice moment al zilei. Insa daca se ia seara, poate ajuta suplimentar la relaxarea sistemului nervos, ceea ce poate duce la un somn mai profund si mai odihnitor.

Este benefica administrarea de Magneziu impreuna cu vitamina D

Magneziul joaca un rol cheie in determinarea cantitatii de vitamina D pe care o pot produce corpurile noastre. Se sugereaza ca persoanele, al caror aport de magneziu este mare, sunt mai putin susceptibile de a avea o insuficienta de vitamina D decat persoanele ale caror niveluri de magneziu sunt scazute.

Se sustine ca suplimentarea cu magneziu creste nivelul de vitamina D la persoanele cu deficit de aceasta vitamina si in acelasi timp determină o reducere a acesteai a persoanelor al caror aport este mare.

Ai nevoie de magneziu pentru a absorbi vitamina D sau invers, de vitamina D pentru a absorbi magneziul?

Biodisponibilitatea vitaminei D depinde de magneziu. Enzimele (din ficat si rinichi) care permit metabolismul vitaminei D (transformand-o n forma sa activa, calcitriolul) nu pot functiona fara cantitati suficiente de magneziu pe care sa le foloseasca.

Asadar o suplimentare prea mare de vitamina D poate influenta negativ nivelul de Magneziu, daca nu exista o suplimentare concomitenta a acestuia.

La ce ajuta administrarea de suplimente de Magneziu

Suplimentarea cu magneziu contribuie la:
  • buna funcționare a sistemului nervos
  • buna functionare a musculaturii si la sinteza normala a proteinelor
  • mentinerea unei inimi sanatoasae
  • transformarea grasimilor in energie (in prezenta efortului fizic)
  • eliminarea crampelor musculare
  • mentinerea rezistentei dintilor si oaselor

Cat timp se ia magneziu

Recomandarea generica este de a se administra 3 luni de zile, insa noua ne place sa fim mai practici de atat:

  • daca exista un deficit de magneziu rezultat din analize medicale se repeta analiza de laborator, insa nu inainte de a face o pauza de 2 saptamani
  • daca am resimtit un simptom specific, de exemplu crampe musculare, se administreaza Magneziu pana la disparitiea simptomelor si 2 saptamani dupa aceea
  • la persoanele cu diabet, boli cardiovasculare si sportivi de performanta, administrarea se face in cure anuale, periodice (3 luni pe an sau 1 luna administrare cu 2 luni pauza si apoi se reia)

Exista contraindicatii pentru magneziu?

Exista mai multe interactiuni medicamentoase sau situatii fiziologice in care suplimentarea de Magneziu nu este indicata:

  • levodopa (medicament pentru tratamentul bolii Parkinson), deoarece actiunea levodopa este inhibata atunci cand nu este asociată cu inhibitori ai dopa-decarboxilazei periferice, cum este vitamina B6 (piridoxina). Se pot administra suplimente de Magneziu care nu contin Vitamina B6.
  • tetracicline (medicamente pentru tratamentul unor infectii) deoarece isi influenteaza reciproc absorbtia. Se poate administra Magneziu cu respectarea unui interval de cel puţin 3 ore fata de tetracicline.
  • glicozide tonicardiace cum este digoxina, deoarece magneziul le modifica absorbtia
  • diuretice care economisesc potasiu, deoarece cresc cantitatea de magneziu din sange
  • Sarcina si alaptarea: este indicat sa va sfatuiti cu medicul dumneavoastra inainte de lua orice fel de suplimente
  • Insuficienta renala: nu este indicata suplimentarea de magneziu in insuficienta renala, doar daca medicul ofera o recomandare specifica pentru astfel de suplimente

Desi toxicitatea magneziului este rara, administrarea anumitor suplimente cu magneziu in doze prea mari poate cauza diaree, acompaniata de greata si de crampe abdominale. Dozele foarte mari de magneziu mai pot cauza probleme renale, tensiune arteriala scazuta, retentia de urina, greata si varsaturi, depresie si letargie si o pierdere a controlului sistemului nervos central.

Administrarea oricaror suplimente in doze care sunt considerate prea mari poate crea dezechilibre.


Stilul de viata modern ne predispune la carente si in special de magneziu. Stresul la care suntem supusi zi de zi face ca organsimul nostru sa consum foarte mult magneziu.

Asadar, daca resimti unele din simptomele prezentate mai sus, iti recomandam sa faci o cura cu magneziu!


Sa ai o viata echilibrata, fara stres!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *