O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Legitatea #75: Postul negru prelungit are ca rezultat regenerarea organismului!

Legitatea #75: Postul negru prelungit are ca rezultat regenerarea organismului!

E vinerea mare și în multe religii creștine există obiceiul ca de la slujba înmormântării lui Iisus Hristos (de joia) și până după înviere (duminică dimineață) să nu se mai mănânce nimic, imitând cumva comportamentul celui ce a murit și a înviat.

Considerăm că este prilejul optim pentru a discuta despre efectele postului negru prelungit asupra organismului uman.

De ce e bine sa mănânci mai rar și ce beneficii are postul prelungit?

Imediat după ce ai încheiat o masă, începe un proces în mai multe etape. După ce treci de 3 ore de la ultima masă, corpul începe un proces de consum al rezervelor pe care le are, iar după 24 de ore începe efectiv magia: regenerarea celulară.

Dar sa o luam pe rând:

  1. Faza I, 0-2 ore după masă – glicemia crește:

Imediat după masă, nivelul de glucoză din sânge crește și pancreasul eliberează insulină pentru a metaboliza glucoza, o parte pentru energie și ce este suplimentar o stochează pentru mai târziu. Te vei simți destul de normal, nu este nimic neobișnuit!

  1. Faza II, 2-5 ore după masă – glicemia scade:

Ca efect al insulinei, nivelul de glucoză din sânge scade și în mod normal nu mai crește peste limite până la masa următoare. În acest moment este fiziologic să apară senzația de foame!

  1. Faza III, 5-8 ore – glicemia revine și e menținută în limite:

Ți-e cu adevărat foame! Deși senzația de foame poate apărea mult înainte de 5 ore de la ultima masă, acum ea este cu adevărat pregnantă. Nivelul glucozei din sânge este la un nivel normal dar stomacul îți reamintește că nu ai mâncat de ceva timp. Ficatul generează în continuare glucoză din rezerva de glicogen.

Nu mori de foame și nu îți pierzi masa musculară! 

De fapt, rezervele tale de glicogen vor începe să scadă și s-ar putea chiar să pierzi puțină grăsime corporală. Corpul tău va continua să metabolizeze ultima ta masă și începe să folosească glucoza stocată pentru energie, continuând să funcționeze ca și cum ai mânca din nou în curând.

  1. Faza IV, 8-10 ore – trecerea în „modul” de post:

După aproximativ 8 ore de la ultima masă, ficatul tău își va folosi ultimele glucoză. Acum, pe lângă glicogenoliză, corpul tău intră într-o stare numită gluconeogeneză ceea ce indică faptul că corpul tău a trecut în modul de post.

Gluconeogeneza are ca rezultat generarea de glucoză din grăsimea corporală în loc de carbohidrați. Arderea grăsimilor începe să fie accelerată!

  1. Faza V, 10-12 ore – puțin glicogen rămas:

Rezervele tale de glicogen se epuizează! Ca urmare, poți deveni nervos sau iritabil…da, de foame. Relaxează-te însă, e un semn că organismul tău arde grăsimi!

Cu puțin glicogen rămas, celulele de grăsime (adipocitele) vor elibera grăsimea în sânge. Din sânge ele intră direct în ficat și sunt transformate în energie pentru corpul tău. 

Corpul arde grăsimi pentru a supraviețui!

  1. Faza VI, 12-18 ore – începe starea de cetoză:

Grăsimile îți alimentează corpul și te afli în starea metabolică numită cetoză. Aceasta este starea pe care o urmăresc cei care urmează dieta ketogenică.

Glicogenul este aproape consumat, iar ficatul tău transformă grăsimea în corpi cetonici – o sursă alternativă de energie pentru organism.

Rezervele de grăsime sunt ușor eliberate și consumate, din acest motiv, cetoza este uneori denumită modul de „ardere a grăsimilor” al corpului. 

Cetoza produce mai puține subproduse inflamatorii decât alte surse de energie, astfel încât se consideră că oferă beneficii pentru sănătatea organismului: inimă, vase de sânge, creier, etc..

  1. Faza VII, 18-24 ore – începe modul de ardere a grăsimilor:

Cu cât postești mai mult, cu atât vei pătrunde mai adânc în cetoză. Până la 18 ore, corpul tău a trecut în modul de ardere a grăsimilor. Cercetările arată că, după un post de 12 până la 24 de ore, aportul de energie din grăsimi va crește cu 60% și are o creștere semnificativă după 18 ore. 

Acum:

  • Nivelul corpilor cetonici crește.
  • Cetonele acționează ca molecule de semnalizare pentru a spune corpului tău să-și regleze mai bine metabolismul într-un mediu stresant, auster.
  • Procesele antiinflamatorii și de întinerire ale corpului tău sunt gata să pornească.
  1. Faza VIII, 24 – 48 ore – începe (magia) autofagia:

În acest moment, corpul tău declanșează autofagia (înseamnă literal „auto-devorare”). 

Celulele încep să-și curețe casa. Corpul îndepărtează componentele inutile sau disfuncționale. Acesta este un lucru bun pentru că permite degradarea ordonată și reciclarea componentelor celulare. În timpul autofagiei, celulele descompun celule disfuncționale, viruși, bacterii și alte componente deteriorate. 

În acest proces, corpul practic se renovează. Organismul creează celule noi și sănătoase, „curate” și perfect funcționale, aspect semnificativ pentru sănătatea, reînnoirea și supraviețuirea noastră.

Principalul beneficiu al autofagiei este ca organismul „întoarce ceasul înapoi” și creează celule mai tinere.

  1. Faza IX, 48 – 56 ore – Mai mult hormon de creștere!

Nivelul hormonului tău de creștere (GH – growth hormone) este mult mai mare decât nivelul la care era înainte de post. Acest aspect se întâmplă din cauza producției de corpi cetonici și din cauza secreției hormonului foamei (grelina) în timpul postului. 

Hormonul de creștere ajută la sinteza proteinelor, la creșterea masei musculare, la îmbunătățirea sănătății cardiovasculare și la sinteza de ARN.

  1. Faza X, 56 – 72 ore – Sensibilitatea la insulină se reglează!

Insulina ta este la cel mai scăzut nivel de după post! Asta va face celulele tale mai sensibile, mai receptive la insulină, ceea ce este un lucru deosebit de bun dacă ai un risc mare de a dezvolta diabet sau dacă boala este deja instalată.

Să clarificăm: un post de 2 zile și jumătate nu vindecă diabetul însă crește sensibilitatea la insulină și eficiența acesteia. Da, este posibil ca glicemia să se regleze mult mai bine de aici încolo însă e nevoie de o alimentație corectă zi de zi.

Scăderea nivelului de insulină are o serie de beneficii pentru sănătate atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, cum ar fi: activarea autofagiei, reducerea inflamației, reglarea funcției pancreasului și a ficatului, inclusiv reglarea nivelului de colesterol.

  1. Faza XI, peste 72 de ore – supraviețuirea celui mai adaptat:

Corpul tău activează căile de supraviețuire celulară și reciclează celulele imune care sunt deteriorate atunci când luptă împotriva virușilor, bacteriilor și a altor germeni. Pentru a umple „locul vacant al gardienilor”, corpul tău regenerează noi celule imunitare într-un ritm rapid. 

Începe regenerarea sistemului imunitar și trece celulele într-o stare de auto-reînnoire. Sistemul tău imunitar devine din ce în ce mai puternic.

Mecanismele de diferențiere celulară devin din ce în ce mai puternice astfel celulele canceroase se multiplică din ce în ce mai greu în timp ce acelea sănătoase prosperă. Distrucția accelerată a celulelor canceroase începe în faza de autofagie însă atinge un punct culminant peste 72 de ore de post. De aici și beneficiile postului negru în cancer, existând mai multe cărți scrise pe această temă!

 


 

Ni s-a părut că există o asemănare între etapele prin care trece corpul nostru în cazul unui post negru și simbolul morții și învierii lui Iisus Hristos, de la senzația de foame intensă (moarte) și până la regenerarea și înnoirea celulară (înviere)!

Poate de aceea nu este întâmplătoare această recomandare de post negru de 3 zile, înainte de marea sărbătoare a Paștelui!


Observația 1: Deși am fost creați să putem să nu mâncăm o perioadă lungă de timp, nu toate persoanele pot ține un astfel de post și este recomandat să vă sfătuiți cu medicul dvs înainte de a-l începe.

Observația 2: Bea cantități mari de apă în perioada în care postești și nu mănânci, vei vedea că și corpul cere mai multă apă și senzația de sete este mai pronunțată!

 

Bucuroși să te știm sănătos,

Farm. Anca și Adrian Ienin

 

P.S. Legitatea următoare este despre recunoștință!

3 thoughts on “Legitatea #75: Postul negru prelungit are ca rezultat regenerarea organismului!

  1. Pingback: Legitatea #80: Nu e atât de greu să ții post negru! - Blogul Minunea Naturii

  2. Pingback: Legitatea #120: Limba este oglinda digestiei - Blogul Minunea Naturii

  3. Pingback: Legitatea #123: Boala Alzheimer este un fel de diabet cerebral. - Blogul Minunea Naturii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *