O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (2 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Spirulina, alga cu beneficii multiple

Spirulina a ajuns un produs foarte cunoscut datorita proprietatilor ei minunate. Spirulina este un superaliment care prezinta multiple beneficii pentru organismul uman. Spirulina este benefica atat administrata intern cat si in preparate cosmetice sau chiar in alte moduri de utilizare. Spirulina este atat de versatila, incat, aproape ca nu este persoana la care spirulina sa nu fie benefica: de la femei insarcinate sau care alapteaza, la adulti suprasolicitati si pana la varstnici.

Ce este spirulina si cum ne ajuta?

Spirulina este una dintre cele mai potente surse de nutrienti de pe planeta si este, conform studiilor, una dintre cele mai vechi forme de viata de pe pamant.

In fapt, spirulina este o microalga de culoare verde-albastruie care creste in mediul acvatic. Numele de spirulina provine de la forma pe care o are această alga, forma de spirala.

Cum s-a descoperit Spirulina?

Oamenii au descoperit spirulina in lacurile calde, cu apa alcalina, din zonele cu temperaturi ridicate precum America Centrala sau Africa. Aztecii sunt intre cei care au descoperit printre primii beneficiile nutritive ale spirulinei, astfel ca aceasta alga marina este studiata, in fapt, de secole. Printre altele, spriulina a contribuit la producerea oxigenului necesar planetei timp de milioane de ani.

Spirulina, un superaliment

Spirulina este atat de bogata in nutrienti incat unele studii arata ca este foarte posibil ca un om sa supravietuiasca eficient numai cu o dieta bazata pe apa si spirulina, practic oamenii s-ar putea hrani doar cu Spirulina si ar primii toti nutrientii necesari. Evident, acest lucru nu este recomandat dar scoate in evidenta proprietatile fantastice ale spirulinei si faptul ca poate suplini anumite deficite care exista la anumite persoane.

Compozitia Spirulinei:

Compozitia spirulinei este foarte complexa insa anumite aspecte sunt remarcabile.

  • Spirulina contine intre 60 si 70% proteine pure, adica mult peste media altor alimente (carne, de exemplu). Alga marina straveche contine 8 aminoacizi esentiali: fenilanina, triptofan, treonina, metionina, lizina, leucina, izoleucina si valina.
  • Spirulina mai are in compozitia sa:
    • acid gama-linoleic,
    • ficocianina,
    • beta caroten (un nivel de 5 ori mai mare decat cel din morcovi si de 40 de ori mai mare decat cel din spanac),
    • vitaminele B12, D, E și K,
    • clorofilă,
    • acizi ARN si ADN,
    • acid arahidonic,
    • cupru,
    • calciu,
    • iod,
    • crom,
    • fier,
    • fosfor,
    • magneziu,
    • potasiu,
    • seleniu,
    • zinc.

Actiunea componentelor cheie ale spirulinei

Acizii gama-linoleici din spirulina ajuta la reglarea tensiunii arteriale si combat colesterolul. In acelasi timp continutul de acid gamma-linoleic (GLA), face pielea si parul sanatoase si stralucitoare dar ajuta si in simptomele inflamatoare ale artritei. Tot GLA e responsabil pentru efectul de reducere a alergiilor.

Ficocianina ajuta in prevenirea cancerului de colon.

Iodul din spirulina este responsabil de reglarea unor procese metabolice care sa ajute glanda tiroida sa functioneze optim, desi indicatia spirulinei in boli tiroidiene este una asupra parerile sunt impartite. Pentru asta insa exista o specie de spirulina fara iod, un produs care poate fi utilizat fara restrictii si de catre persoanele cu afectiuni tiroidiene.

 

Clorofila care se regaseste intre nutrientii din spirulina este un bun dezinfectant si un regenerant eficient, astfel ca o veti regasi in compozitia multor creme.

Spirulina contine la fel de mult fier ca si carnea rosie. Fierul impreuna cu concentratia foarte mare de clorofila (a carei molecula este aproape identica cu cea a hemoglobinei) sprijina indreptarea anemiei, creste nivelul hemoglobinei, imbunatateste calitatea sangelui si formarea celulelor rosii. Fierul este un compus necesar pentru organism, deficitul acestuia stand la baza multor afectiuni.

Fiind o sursa buna de sulf, spirulina va imbunatati sistemul imunitar, puterea fizica, flexibilitatea articulatiilor, agilitatea, va da un tonus bun tenului si parului, va promova sanatatea ficatului si a pancreasului. Sulful ajuta de asemenea la eliminarea toxinelor de la nivel celular.

Prin continutul inalt de proteina de buna calitate, spirulina ajuta la cresterea si puterea muschilor, la rezistenta fizica, echilibreaza zaharul din sange, chimia creierului, promoveaza sanatatea neurologica, accelereaza vindecarea si ajuta la mentinerea oaselor puternice.

Prezenta tryptofanului (unul dintre aminoacizi) in spirulina ii asigura acesteia importanta in echilibrarea chimiei creierului. Absenta triptofanului din dieta duce la o deficienta de serotonina – esentiala pentru crearea starii de bine si care actioneaza ca un scut de aparare impotriva stresului.

Prin actiunea detoxifianta si stimulatoare al sistemului endocrin, spirulina creste secretia lactata si inlatura mirosul neplacut al transpiratiei.

Antioxidantii din Spirulina

De-a lungul vietii, ADN-ul nostru este afectat de radicalii liberi generati de procesul metabolic firesc al organismului si de expunerea la toxine si radiatii, ceea ce permite aparitia bolilor si a procesului de imbatranire.

Antioxidantii sunt cei care pot contracara acest proces, iar spirulina ii contine pe urmatorii:

  • Betacaroten – mareste durata vietii si imbunatateste sistemul imunitar;
  • Clorofila – cladeste si purifica sangele;
  • Zeaxanthina – imbunatateste vederea;
  • Superoxid dismutaza (SOD) – unul din antioxidantii cei mai importanti in prezenrvarea sanatatii;
  • Phycocyanina – un pigment albastru dovedit ca ajuta la stimularea productiei de celule stem.

Alte beneficii ale spirulinei

”Pachetul” nutritiv al spirulinei ne ajuta in primul rand sa obtinem si sa pastram o imunitate buna, care este de fapt cheia santatii noastre. De asemenea, spirulina ne ajuta sa prevenim bolile cardiovasculare, cancerul, afectiunile tiroidiene si chiar sa ne regeneram tesuturile.

Pe scurt Spirulina:

  • sustine sistemul imunitar si creste rezistenta si vitalitatea.
  • este o sursa naturala de proteine, vitamine si minerale.
  • participa la metabolismul energetic normal.
  • ajuta la functionarea normala a sistemelor imunitar si endocrin.
  • are actiune antioxidanta si detoxifianta.
  • ajuta la mentinerea unui tonus general ridicat.
  • creste vitalitatea si rezistenta la efort a organismului.

Practic Spirulina este benefica in aproape orice afectiune sau dereglare pe care organismul o are. Spirulina reda starea de confort a organismului, creste tonusul fizic si psihic, incetineste procesele de imbatranire, asigura profilaxia infectiilor, asigura profilaxia bolilor maligne, creste performantele sportive, ajuta organismul in bolile cronice: hepatite cronice, gastrite, ulcer gastro-duodenal, diabet zaharat, obezitate, hipertensiune arteriala, colesterol crescut, imunitate scazuta, anxietate, depresie, etc.

Suplimentele de spirulina sunt extrem de benefice in cazul celor care urmeaza o dieta vegetariana sau vegana, gratie continutului mare de proteine.

Spirulina poate sprijini normalizarea greutatii:

  • administrata pe stomacul gol, inainte de masa, stimuleaza procesele de detoxifiere ale organismului si poate reduce pofta de mancare
  • administrata in timpul sau la finalul mesei are crestere a masei musculare si de cresterea greutatii corporale la persoanele mult prea slabe

Beneficiile Spirulinei pentru sportivi

Prin compozitia sa bogata in proteine, Spirulina ajuta la cresterea si mentinerea masei musculare. Spirulina le permite sportivilor sa isi optimizeze pregatirea musculara in timpul antrenamentelor la fel ca si recuperarea dupa exercitii.

Spirulina contine proteine de calitate printre care cei 8 aminoacizi esentiali (inclusiv BCAA) pe care corpul nu poate sa ii sintetizeze. Acesti aminoacizi sunt necesari pentru formarea si regenerarea muschilor in timpul si dupa antrenamente.

Aportul echilibrat de carbohidrati este un alt plus al Spiruline. Carbohidratii nu sunt prezenti in cantitati suficiente (15-25%) pentru ca ei sa afecteze rezervele de glicogen ale ficatului. Grupul de vitamine B este bine reprezentat in Spirulina si este implicat in metabolismul carbohidratilor, fie prin permiterea stocarii de glucoza in forma de glicogen ori prin promovarea conversiei la ATP, sursa de energie pentru muschi.

Vitamina B12 (10-35mg pentru 100g) este implicata in hematopoiezei (formarea globulelor rosii) si de asemenea in sistemul nervos. Deficienta vitaminei B12 poate cauza anemia megalobastica, ce inseamna reducerea numarului globulelor rosii cu marime crescuta, ce duce la oxigenarea slaba a organelor si tesuturilor. Pe termen lung poate cauza probleme neurologice.

In timpul exercitiului fizic, muschii consuma mai mult oxigen decat in mod normal. Asta duce la oxidarea unor molecule si generarea de radicali liberi, care apoi pot afecta organismul. Spirulina contine ficocianina, vitamina A si E care sunt antioxidanti naturali si care combat formarea radicalilor liberi.

Spirulina sprijina contractia musculara prin continutul de calciu, magneziu si sodiu, prevenind crampele, leziunile musculare tendinoase si performanta slaba.

Sub ce forme se gaseste spirulina

Spirulina se gaseste in principiu sub 2 forme: cea de tablete si cea de publere.

  • Varianta de spirulina pulbere  se poate utiliza in shake-uri sau doar in combinatie cu apa.
  • Varianta de spirulina tablete este preferata de multe persoane deoarece este mai usor de administrat iar gustul preganant nu se resimte.

Cand alegeti tablete de spirulina cititi cu atentie compozitia si alegeti variante cat mai pure, preferabil 100% spirulina, fara alte adausuri.

Spirulina, spre deosebire de alta alga similara, Chlorella, nu are peretele celular din celuloza si prin urmare se digera rapid si usor fara sa fie nevoie ca peretele celular sa fie spart (in cazul chlorellei, peretele celular trebuie sa fie spart pentru o absorbtie optima).

Spirulina se mai gaseste adaugata in diverse preparate: de la gustari si batoane, la suplimente pentru sportivi si pana la produse cosmetice de fata si corp.

Doze si modul de administrare al spirulinei

Spirulina este practic un aliment cu proprietati de medicament astfel dozele poat fi foarte variate. Nu se cunosc supradoze si nu exista efecte secundare daca se administreaza cantitati mari.

Dozele uzuale terapeutice sunt:

  • copii: 3x500mg/zi
  • adulti: 3-12g/zi impartite in 3 prize

Pentru sportivi de performanta dozele pot fi:

  • Incepatori sau copii (2-9 ani): 3-5 grame / zi
  • Consum normal sau copii 10-18 ani: 6-10 grame / zi
  • Adulti: 11-20 grame / zi

Modul de administrare general recomandat este sub forma de tablete sau consumata sub forma de pulbere, in smoothie-uri.

In functie de problemele pe care le aveti, puteti sa va consultati cu medicul sau cu unul din farmacistii Minunea Naturii pentru a stabili exact o schema de tratament care sa includa spirulina.

Contraindicatiile spirulinei sunt in cazul persoanelor cu hipertiroidie, fenilcetonurie si copiilor sub 3 ani.


Dupa atatea beneficii te intrebi daca spirulina poate fi benefica si pentru tine? Raspunsul e: cel mai probabil DA!

Spirulina e un superaliment de care nu profitam suficient, altfel am fi, ca populatie, mult mai sanatosi!

2 comentarii la “Spirulina, alga cu beneficii multiple

  1. Eveline V. says:

    Sunt însărcinata în 23 săptămâni și de aproximativ 6 săptămâni consum spirulina tablete câte 2 de 3 ori pe zi, imediat după masă. Este bine cum procedez sau cum ar fi mai bine sa o consum pentru beneficii maxime? Mulțumesc!

    • Farm. Anca si Adrian Ienin says:

      Da, este foarte bine, doar sa fie varianta eco-bio, fara nici un fel de alt aditiv, sa fie 100% spirulina.

      Ca recomandare suplimentara, dupa ce veti naste, cand veti alapta si in sezoanele de raceli si gripe sa va administrati Chlorella in loc de Spirulina.

      Va spun asta deoarece Chlorella stimuleaza secretia de anticorpi in laptele matern, stimuland in acelasi timp si lactatia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *