O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (Nu există încă evaluări)
Încarc...

Postul negru sau intermitent și hipo-tiroidita Hashimoto, prieteni sau dușmani

Postul negru sau intermitent și hipo-tiroidita Hashimoto, prieteni sau dușmani

Se naște întrebarea dacă postul negru sau postul intermitent afectează sau îmbunătățește sănătatea unui organism cu hipotiroidita Hashimoto?

Postul intermitent și postul negru sunt intens mediatizate în ultima perioadă pentru beneficiile presupuse asupra organismului uman.  Mecanismele de inducere a autofagiei, de vindecare intestinală, de gestionare a greutății corporale și de detoxifiere nu pot fi negate și sunt bine cunoscute de mulți ani.

Poate de aceea, sub diferite forme, postul face parte din mai toate religiile lumii:

În religia ortodoxă, postul negru este recomandat efectiv, o singură dată în an, înainte de Paște, în perioada dintre moartea și învierea lui Iisus Hristos. În mănăstiri se practică mai multe tipuri de post și frecvența acestora este crescută. În rest este vorba mai degrabă de excluderea alimentelor de origine animală, decât de post negru ca atare.
În Asia de Est, era obișnuit ca călugării să postească ca o modalitate de a obține claritatea mentală și iluminarea religioasă. Sună bine, doar că este important să observăm cine făcea acel post: bărbații.

De ce este importantă această distincție, între femei și bărbați, când vine vorba de post negru sau intermitent?

Pentru că, deși bărbații constată de obicei mai mult beneficii, pe metabolismul feminin, nu este de multe ori potrivit. Se întâmplă de multe ori ca femeilor să le cadă părul când țin posturi prelungite, se întâmplă să resimtă un fel de ceață mentală și faptul că parcă creierul nu le mai funcționează așa cum își doresc sau că au senzație de somnolență.
Acesta nu sunt genul de efecte pe care ni le dorim!

De ce se întâmplă asta la femei?

Toate aceste femei care țin post negru prelungit, de fapt ajung să aibă funcția tiroidiană scăzută, sau hipotiroidism. Astfel postul negru prelungit și hipotiroidismul nu sunt, în general, prieteni. Dar citește articolul până la capăt înainte de a trage concluzii pripite!
Dar, cam acesta este unul dintre motivele pentru care bărbații se descurcă mai bine cu postul negru sau intermitent decât femeile, deoarece scăderea funcției tiroidei sau hipotiroidismul sunt de 10 ori mai frecvente la femei decât la bărbați.

Ce înseamnă hormetic, hormeza sau hormesis?

În domeniile biologiei și al medicinei, hormeza este definită ca un răspuns adaptiv al celulelor și al organismelor la un stres moderat, de obicei intermitent. Exemplele includ exercițiile fizice, restricția calorică și expunerea la doze mici de anumite substanțe.
Studiile științifice au demonstrat acum că, atunci când postul înfometează celulele de nutrienți, acesta creează un efect hormetic.
Hormeza este doar procesul prin care un stres creează un beneficiu, în acest caz, o distrugere a componentelor celulare mai puțin eficiente, cum ar fi proteinele și mitocondriile și o regenerare a materialului celular nou folosind fragmente reciclate din părțile vechi ale celulelor și arderea restului pentru alimenta celula.

Cum afectează postul negru funcția tiroidiană?

În timp ce postul are beneficii hormetice, stresul de „foame de nutrienți” poate fi problematic pentru cei care suferă de hipotiroidism sau funcție scăzută a glandelor suprarenale.
La acești indivizi, postul pune de fapt tiroida, într-o stare de cvasi hibernare, ceea ce ne face să ne simțim obosiți și cu acea „ceață pe creier”.

Această scădere a funcției tiroidei nu e altceva decât o parte dintr-un mecanism de supraviețuire:

De exemplu, atunci când nutrienții erau scăzuți pentru strămoșii noștri care trăiau în peșteri și pentru că adesea nu era hrană disponibilă și probabil nicio perspectivă de hrană pe termen scurt (gândiți-vă la iarnă), organismul frâna în mod logic metabolismul, controlat de tiroida, pentru a arde mai încet caloriile, a conserva energia și a îmbunătăți șansele de supraviețuire prin lunile slabe de hrană scăzută.
Astfel, deși strămoșii noștri care nu aveau mâncare din abundență, reușeau să reziste mai multe zile fără mâncare, asta nu se întâmpla fără un revers asupra metabolismului. Iar efectul este și era mai intens la femei, pentru că bărbații asigurau în general protecția și hrana, fiind nevoiți să vâneze, să se cațere în copaci sau să care hrana, ceea ce presupune un consum mare de energie și un necesar crescut de energie disponibilă!
Glanda tiroidă produce hormonul tiroidian brut cunoscut sub numele de T4 din anumiți nutrienți: iod, fier, zinc, seleniu și vitaminele B. Dar corpul știe că este puțin probabil ca acești nutrienți să fie disponibili în mod continuu. Astfel tiroida controlează conversia T4 în hormonul tiroidian biodisponibil T3.
În plus, organismul mai produce ceva numit Reverse T3 (RT3), care se poate atașa de receptorii T3 ai fiecărei celule, blocând acel T3 să intre în celulă și să fie utilizat și, astfel, păstrându-l pentru o utilizare ulterioară.

Tiroida, metabolismul și „cuptorul” sau cum funcționează Reverse T3 (RT3)

Imaginează-ți că tiroida controlează „cuptorul intern al corpului”, adică metabolismul! Și controlează acest cuptor, tăind copacii (T4) în blocuri mai mici de lemn (T3) care se potrivesc în cuptor.
Când corpul simte că nu vor fi copaci care să alimenteze focul, trântește ușa cuptorului (Reverse T3). Acest lucru păstrează resursele (puține) ale tiroidei, dar vă face să vă simțiți rece, lent și „aburit”. Și da, face să îți să cadă și părul… pentru că nu avem nevoie de păr pentru a supraviețui, nu-i așa?
Deci, ce înseamnă acest lucru pentru cei cu hipotiroidism?

Sunt capabili hipotiroidienii să postească și să câștige beneficiile autofagiei sau le va face mai mult rău decât bine?

Pacienții cu tiroida ar trebui să evite postul complet?
Potrivit studiilor, pacienții cu hipotiroidie sunt cel mai bine serviți prin lipsa postului, deoarece acesta va exacerba starea deja scăzută a hormonilor tiroidieni. Dacă încercăm orice fel de post, ar trebui să fie un post intermitent prin care se mănâncă într-o fereastră de 8-12 ore, dar apoi să ne abținem de la a mânca în restul timpului. Practica uzuală ar fi bine să fie 12 cu 12, 12 ore de pauză și 12 ore în care mâncăm.
Această pauză oferă corpului șansa de a se concentra pe repararea și regenerarea țesuturilor fără a fi nevoit să-și obosească enzimele digestive pentru a digera alimentele. Desigur celelalte principii de alimentație sănătoasă rămân valabile, fiind extrem de important pentru pacienții cu hipotiroidie Hashimoto să renunțe în primul rând la gluten și lactate.
În mod absolut excepțional, se poate experimenta un post negru, doar cu apă timp de 24-36 de ore, poate o dată pe an. Dar niciodată mai mult și cu mențiunea că și în această perioadă, este posibil ca T3 să scadă, fără ca TSH-ul să se modifice

Hipotiroidismul și dieta Keto

În plus, postul pe termen lung sau a urma populara dietă keto nu sunt alegeri bune pentru cei cu hipotiroidism, deoarece lipsa carbohidraților va provoca o scădere a insulinei în organism.
Organismul va răspunde apoi prin creșterea producției de cortizol în glandele suprarenale. Creșterea cortizolului este un lucru bun dimineața, când trebuie să ne trezim, dar să rămânerea într-o fază de cortizol ridicat tot timpul, duce la inflamație cronică în tot corpul. În plus, cortizolul ridicat noaptea va scădea melatonina, hormonul nostru de somn și, fără melatonină, s-ar putea să ajungem să ne întoarcem toată noaptea de pe oparte pe alta, în loc să obținem somnul profund de care avem nevoie pentru a induce autofagia. Da, somnul profund poate face și acest lucru!

Concluzii

  • Așadar postul intermitent și postul negru prelungit nu sunt cea mai bună practică pentru bolnavii cu afecțiuni tiroidiene, în special hipotiroidism sau Hashimoto.
  • Recomandarea este ca, în mod uzual, să respecte un interval de 12 cu 12, 12 ore în care mănâncă și 12 ore în care țin post.
  • Femeile sunt mult mai susceptibile la afectare tiroidiană decât bărbații, de aceea postul intermitent și postul negru prelungit, sunt mai potrivite pentru bărbați, decât pentru femei.
  • Nici o terapie și nici o practică nu sunt doar bune sau doar rele, trăind într-o lume duală (noapte-zi, cald-rece, bun-rău, etc.) există mereu și cealaltă fațetă a monedei.

Surse:
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8419605/
  • https://www.palomahealth.com/learn/hypothyroidism-intermittent-fasting
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3401749/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9048180/
  • https://oxfordhealthspan.com/blogs/aging-well/fasting-and-hypothyroidism-friends-or-foes

4 thoughts on “Postul negru sau intermitent și hipo-tiroidita Hashimoto, prieteni sau dușmani

  1. Pingback: Legitatea #75: Postul negru prelungit are ca rezultat regenerarea organismului! - Blogul Minunea Naturii

  2. Fitrevolutie says:

    Este interesant cât de multe se pot spune despre asta. Am crezut că nu voi ajunge până la capăt, dar argumentul este bine condus și este plăcut și rapid de citit. Aștept mai multe intrări care au o valoare similară :)

  3. Pingback: Cu cât este hipotiroidia mai accentuată, cu atât creste colesterolul (Legitatea #523) - minuneanaturii.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *