O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (3 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Urzica, stevia si spanacul, hrana si remedii naturale de primavara, la indemana ta

Plantele primavaratice sunt inca o dovada a faptului ca natura stie ceea ce avem nevoie, exact la vremea potrivita.

Desi pentru multi dintre noi apare astenia de primavara, natura ne arata si ne ajuta la iesirea din iarna!

Tot ceea ce ne pune la dispozitie, de la caldura soarelui, la zile mai lungi si frumoase, pana la hrana necesara energizarii organismului, reprezinta minunea naturii pentru noi, oamenii. Daca natura se regenereaza dupa o iarna lunga si aspra, atunci ea stie ca si noi avem nevoie sa ne regeneram pe dinauntru.

Daca verdele invioreaza natura, insemna ca ne invioreaza si pe noi, de aceea, iata ce putem face primavara:

sa introducem in dieta zilnica putin verde proaspat, vedetele primaverii: urzici, leurda, loboda, stevie, spanac, etc prin ciorbe, salate, piureuri.


Urzica este curativa incepand de la radacina, continuand cu tulpina si frunzele si terminand cu florile. Inca din antichitate, urzica se bucura de multa apreciere.

Urzicile au frunze aspre, care emana acid formic atunci cand intra in contact cu pielea, provocand urticarie. Urzicile sunt numite ”focul vindecator”, deoarece inteapa si dau senzatia de arsura in contact cu pielea.

Pentru a evita urticaria, e bine ca urzicile sa fie culese folosind manusi de protectie. Daca insa te poti obisnui cu aceste intepaturi ele te pot ajuta, avand efect antiinflamator si antireumatic pe termen lung.

Pentru alimentatie, de la urzici se folosesc doar frunzele si e indicat sa fie consumate mai ales primavara, atunci cand planta este tanara.

O „vorba din batrani” spune ca „urzica schimba sangele“, de aceea , o cura tinuta primavara poate face minuni. Tot in popor circula vorba ca „cine mananca urzici in luna martie va fi ferit de rele tot anul”.

Bogata in vitamine si minerale urzica contine:

  • vitamina A, vitamina C, vitamina K, vitamina B2 dar si
  • fier, magneziu, calciu, siliciu, clorofila.

Urzica are proprietati antianemice, remineralizante, hemostatice si echilibreaza sistemul de aparare al organismului, sistemul imunitar.

Ce beneficii aduc urzicile:

  • Urzicile vitaminizeaza, remineralizeaza, echilibreaza sistemul de aparare al organismului.
  • Urzica actioneaza bactericid, limitand sau inlaturand multiplicarea bacteriilor. Are efect benefic in bronsite si astm. Fluidifica secretiile bronhice favorizand eliminarea lor prin expectoratie. De asemenea, combate tusea.
  • Urzicile ajuta la detoxifierea organismului de substante chimice si metale grele.
  • Urzica stimuleaza metabolismul si secretia bilei, cea pancreatica, gastrica si intestinala. Urzicile sunt benefice in combaterea problemelor digestive, precum diareea, dizenteria si starile inflamatorii ale mucoasei tubului digestiv. Urzoca actioneaza si impotriva viermilor intestinali.
  • Urzica contine antihistaminice naturale care sunt eficace pentru diferite alergii. Urzica decongestioneaza caile respiratorii, usureaza respiratia, reduce mancarimile si secretiile. In tratarea acestor alergii se poate folosi pulberea de urzica.
  • Urzica activeaza procesele fiziologice de formare a eritrocitelor, leucocitelor si trombocitelor; urzica fluidifica sangele.
  • Scade glucoza in sange.
  • Urzica uscata ajuta la subtierea sangelui, scazand astfel tensiunea si marind fluxul sangvin. De asemenea, urzica poate fi folosita contra tromboflebitei si a trombozelor.
  • Urzica activeaza regenerarea tesuturilor si cicatrizeaza ranile.
  • Cu o influenta pozitiva asupra pancreasului, ceaiul de urzici scade nivelul glicemiei. El ajuta in bolile si inflamatiile cailor urinare, precum si retentia urinara patologica.

Banala urzica, planta care se gaseste cu usurinta primavara, este folosita de sute de ani ca planta medicinala, avand multiple efecte benefice pentru organism. Pe cat este de accesibila urzica, pe atat este de bogata in minerale si vitamine. Asa cum am vazut, beneficiile sunt multiple, fie ca planta este consumata sub forma de ingredient pentru mancare, fie ca este consumata sub forma de ceai sau tinctura.

Urzicile in alimentatie, ajuta la detoxifierea organismului, lupta cu anemia, sporesc energia, au proprietati analgezice, sunt bogate in fier si magneziu, lupta impotriva bacteriilor.


Un alt “verde bun” de primavara se gaseste in frunzele de stevie.

Atentie vorbim de stevie romaneasca nu de stevia rebaundiana cea folosita ca indulcitor!

Stevia contine tanini (inclusiv catecol), principii amare, rasini, rumicina, acid crisofanic si un ulei volatil complex, precum si glicozide.

Stevia este bogata in fosfor, calciu, zinc, mangan, seleniu, magneziu, sodiu, fier, potasiu, vitamina A, vitamina C.

Substantele active din stevie ii confera acesteia proprietati antibacteriene, antiseptice, antimicrobiene, antioxidante, antiglicemice, antihipertensive, purgative, depurative, laxative, astringete si colagoge.

Stevia are o multitudine de proprietati terapeutice si efecte in boli precum:

  • anemia  stevia, alaturi de urzici este una dintre cele mai recomandate plante in tratarea anemiei. In afara de continutul bogat in fier, radacina si frunzele de stevie contin substante benefice organismului, precum taninuri, rasini, glicozi de antrachinonice si oxalate, fosfor, vitaminele A si C si calciu.
  • diabet de tip I si II – deoarece stevia are capacitatea de a regla nivelul zaharului din sange – tempereaza senzatia de foame si combate pofta de dulciuri. Un studiu din 2007, a descoperit ca stevia are proprietati anti-diabet, inclusiv revitalizarea celulelor beta pancreactice afectate si este comparabila ca efect hipoglicemiant cu glibenclamida, dar fara efectele secundare ale acestui medicament
  • combate obezitatea – prin scadera apetitului si a poftei de dulciuri, stevia regleaza greutatea corporala ajutand la pierderea kilogramelor in plus.
  • reduce tensiunea arteriala – se consuma 2-3 cesti de infuzie pe zi
  • este detoxifianta – prin faptul ca accelereaza tranzitul intestinal, usureaza digestia, elimina deranjamentele stomacale ajuta la eliminarea toxinelor din organism- bea o ceasca de ceai de stevie dupa fiecare masa.

Al treilea “verde bun” de primavera, pe care il gasim pe tot parcursul anului, dar este mult mai puternic primavara, este spanacul.

Delicios si bogat in nutrienti, spanacul este o sursa bogata de minerale, vitamine si fitonutrienti.

Spanacul este benefic pentru un numar important de procese vitale si de aceea este recomandat sa il consumam regulat, iar primavara sa profitam de spanacul proaspat pe care il gasim in piete. Spanacul provine din Orientul Mijlociu si a fost cultivat in Persia inca de acum mii de ani. De acolo a ajuns in China cu 1500 de ani in urma si apoi in Europa, acum catvea sute de ani, devenind foarte repede un aliment popular in mai multe bucatarii traditionale europene.

Spanacul este deci consumat de mii de ani si apreciat pentru beneficiile sale in diverse parti ale lumii.

De exemplu, 100 de grame de spanac contin un sfert din necesarul de fier al corpului nostru. Fierul este o substanta necesara pentru celulele rosii, un factor decisiv in oxidarea si diminuarea unor enzime in timpul metabolismului celular.

Pe langa fier, spanacul mai contine:

  • vitamina K, A, C, B1, B2, B3, iod, zinc, magneziu, calciu, potasiu, cupru, seleniu, Omega-3, acid folic, mangan.
  • Spanacul contine deasemenea beta-caroten si seleniu cu ajutorul carora lupta impotriva stresului oxidativ si a multor probleme de sanatate.
  • Spanacul este bun pentru vedere datorita continutului sau bogat in beta-caroten, luteina si zeaxatina care sunt benefice pentru vedere. Consumul regulat de spanac previne de asemenea cataracta.
  • Spanacul contine mari cantitati de vitamina K, vitamina care este benefica sistemului osos. Spanacul contine calciu si magneziu din abundenta care sunt benefice sistemului muscular.
  • Datorita continutului sau bogat de iod, magneziu si seleniu consumul de spanac este recomandat si pentru sanatatea pielii.
  • De asemenea, spanacul are proprietati antiinflamatorii datorita faptului ca este o sursa de acizi Omega-3.
  • Fibrele din spanac ajuta la purificarea sistemului digestiv, a sangelui si a ficatului.
  • El mai contine calciu si fier, doua substante care remineralizeaza organismul si il ajuta sa combata anemiile si asteniile de sezon.

Sistemul nostru imunitar primeste un ajutor prin intermediul consumului regulat de spanac. Consumul de spanac previne racelile si inflamatiile din organism.

Consumul de spanac ajuta in echilibrarea metabolismului grasimilor si scade colesterolul rau din sange. Spanacul este indicat in dieta persoanelor care sufera de afectiuni cardiovasculare.

Spanacul este indicat in perioadele de curatare a organismului dar si in detoxifierea ficatului.


ATENTIE la fierberea spanacului!!!

Proprietatile enumerate mai sus sunt valabile in special pentru spanacul crud, consumat in salate sau supe crude. Odata cu fierberea lui, la fel ca si in cazul altor plante, proprietatile se diminueaza proportional cu timpul de fierbere. In cazul spanacului e si mai important.

Nu fierbeti spanacul mai mult de 1 minut! Cu cat il fierbeti mai mult, cu atat creste cantitatea de oxalati, substante care nu sunt benefice si sunt formatoare de pietre la fiere si rinichi la persoanele predispuse.

Timpul de 1 minut este suficient pentru ca fibrele sa se inmoaie si sa il folositi asa cum va doriti.


Cele mai mineralizante si revigorante plante, cresc primavara timpuriu in special ca sa ne ofera ce ne-a lipsit peste iarna: clorofila, enizme si minerale.

O curiozitate este faptul ca toate aceste plante sunt pline de nutrienti care ajuta la refacerea organismului dupa o perioada in care nu am avut parte de prea mult „verde proaspat” in farfurie.

Cel mai intelept lucru pe care il putem face pentru noi, este sa urmam drumul firesc si natural al lucrurilor, sa ne lasam ghidati de natura si de ce creste in jurul nostru.

Sa fim intelepti si sa consumam alimentele atunci cand natura ni le ofera, ea sti mai bine decat noi de ce anume si cand avem nevoie!

2 comentarii la “Urzica, stevia si spanacul, hrana si remedii naturale de primavara, la indemana ta

  1. Pingback: Anemia si carenta de fier, cauze si remedii naturale – Blogul Minunea Naturii

  2. Pingback: Astenia de primavara, 3 sfaturi esentiale – Blogul Minunea Naturii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *