Filosoful grec Aristotel este unul dintre părinţii fondatori ai teoriei comunicării. În opinia sa un discurs convingător apare atunci când sunt prezente trei componente: etosul, logosul și patosul.
- Etosul înseamnă credibilitatea. Avem tendinţa să fim de acord cu oamenii pe care îi respectăm pentru realizările, titulatura și experienţa lor.
- Logosul reprezintă mijloacele de convingere ale rațiunii, logicii, informației și statisticii.
- Iar Patosul este apelul la emoții sau atracția emoțională.
Statisticile spun că cele mai de succes prezentări de la TEDx sunt cele care conțin undeva la 65% patos.
Dar ce înseamnă asta de fapt și cum se transpune în sănătate și în viața de zi cu zi?
De fapt înseamnă că suntem influențați mai mult de emoții decât de credibilitatea sau știință. Asta explică și faptul că mâncăm emoțional, facem cumpărături emoțional și nu facem sport, nu pentru că nu ar fi bun, ci pentru că nu avem motivație!
Creierul nostru este tentat să se lase „sedus” de emoții și astfel nu ia deciziile rațional. Industria alimentară și cea a fast-food fructifică excelent această latură, oferindu-ne ambalaje și gusturi care apasă exact „butoanele” emoționale, astfel încât logosul (rațiunea) sau chiar și etosul (credibilitatea) să fie reduse „la tăcere”!
Voiam să încheiem printr-o întrebare de genul „în ce situații din viața ta patosul (emoțiile) sunt mai presus de logos (de rațiune)?” dar apoi ne-am dat seama că e foarte greu să răspunzi rațional la o situație în care tocmai rațiunea este sabotată!
Bucuroși să te știm sănătos,
Farm. Anca și Adrian Ienin