O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (2 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

ATENTIE! Necesarul de apa si hidratarea in caz de canicula

Considerati acest articol un avertisment! Consumul de apa este vital in caz de canicula si calduri extreme!

A bea o cantitate optima de apa si lichide hidratante este importanta in orice perioada a anului. In caz de canicula si disconfort termic consumul de apa este si mai important deoarece un deficit de apa sau o deshidratare poate avea efecte imediate si grave pentru sanatate.

CE SE INTAMPLA CAND NE DESHIDRATAM?

Nici un proces si nici o reactie chimica din corpul nostru nu se produce fara apa!

Atunci cand celulele nu mai primesc suficienta apa se poate intampla ca vascozitatea sagelui sa creasca (sangele sa se ingroase), reactiile chimice, procesele metabolice sa nu mai functioneze, rinichii sa fie suprasolicitati si sa suferim de o stare de oboseala.

PROBLEME SI AFECTIUNI CARE POT SA APARA IN CAZ DE DESHIDRATARE:

  • dureri de cap
  • constipatie
  • ameteli
  • oscilatii ale tensiunii arteriale – hipotensiune sau hipertensiune
  • tromboze venoase – datorita ingrosarii sangelui
  • declansarea sau agravarea ulcerelor varicoase
  • edeme – in caz de edeme nu va feriti sa beti apa, beti mai multa apa; edemele sunt toxine care stagneaza, odata diluate ele sunt eliminate prin filtrare renala
  • embolii pulmonare
  • infracturi miocardice
  • accidente vasculare cerebrale
  • calculi renali
  • blocaj renal

Atentie, acestea nu sunt afectiuni probabile si „nu mi se intampla mie”, spitalele se umplu in perioade de canicula cu pacienti bolnavi de afectiunile de mai sus!

CATEGORII DE PERSOANE SUSCEBTIBILE LA PROBLEME IN CAZ DE CANICULA SI DESHIDRATARE:

Cu totii stim ca este important se bem apa insa anumite categorii de persoane trebui sa acorde o atentie marita in caz de canicula si calduri extreme:

  • persoanele varstnice
  • persoanele cu boli cronice
  • persoanele cu afectiuni cardiace
  • persoanele obeze
  • persoanele cu probleme renale
  • persoanele cu afectiuni tiroidiene – care au capacitatea de autoreglare a temperaturii dereglata
  • copiii mici

PRIMELE SEMNE DE DESHIDRATARE:

primele semne de deshidratare sunt:

  • urina este foarte colorata
  • buzele uscate

NECESARUL DE APA IN CAZ DE CANICULA:

Necesarul de apa in caz de canicula, calduri extreme sau efort fizic intens este de minim 50ml/kgcorp/zi dar poate fi si mai mare. Adica:

  • o persoana de 70kg are nevoie de minim 70×50 = 3.500ml apa/zi adica 3,5l
  • o persoana de 100kg are nevoie de minim 5l de apa/zi.

CE LICHIDE NE HIDRATEAZA CEL MAI BINE:

Cele 3 lichide care hidrateaza foarte bine sunt:

Apa este lichidul vietii. Atunci cand spunem ca e important sa bem lichide ne referim in primul rand la apa. Apa e bine sa fie naturala, pura si alcalina.

Pentru mai multe detalii despre o apa de calitate cititi articolul: Cea mai buna apa din Romania.

Un alt lichid cu o capacitate de hidratare foarte buna, poate chiar mai buna decat apa este apa de cocos.

Apa de cocos este in lichid izotonic cu serul sangvin (cu sangele), hidrateaza foarte bine si are capacitatea de a fi foarte bine absorbit de celule.

Daca ne simtim deshidratati, o cana cu apa de cocos ne va revigora aproape instantaneu.

Sucurile proaspete din fructe sunt deasemenea foarte bune pentru hidratare. Sucurile reprezinta apa biologica cu enzime, minerale si vitamine din fructe, astfel refac anumite deficite in caz de deshidratare.

Enzimele, vitaminele si mineralele se pastreaza cel mai bine daca sucul este obtinut prin stoarcele lenta.

Atentie! Vorbim de sucuri proaspat stoarse, nu de sucuri din comert.

Fructele proaspete reprezinta deasemenea un mijloc bun de hidratare. Fructele contin in medie 90% apa, astfel ne hidrateaza corpul si celulele.

Orice alte lichid, in afara de acestea, NU este un bun hidratant, de ex: apa carbogazoasa, sucurile carbogazoase, berea, vinul, tuica, palinca.

Bauturile alcoolice, inlcusiv berea, pot sa deshidrateze mai mult decat sa hidrateze.

  • Daca beti o bere, pentru a evita deshidratarea, e important sa beti o cantitate de apa similara cu cantitatea de bere.
  • Daca beti un pahar de vin, e important sa beti apa, dublul cantitatii de vin.
  • Daca consumati tuica sau palinca e bine sa beti de 5 ori mai multa apa decat cantitatea de bautura alcoolica concentrata consumata.

Reduceti consumul de cafea, aceasta are efect deshidratant.

Temperatura lichidelor nu este bine sa fie foarte scazuta. Chiar daca avem senzatia ca vrem ceva rece, de fapt vrem o cantitate mai mare de lichide. Apa poate fi mai rece decat „temperatura camerei” dar nu e indicat sa fie direct din frigider.

Acordati o atentie sporita hidratarii pe timp de vara, mai ales in caz de calduri extreme si canicula.

Va dorim o vara minunata, in care sa ne bucuram de caldura nu sa avem de suferit de pe urma ei!

Cu drag si responsabilitate,

Farm. Anca si Adrian Ienin


Surse:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21834340/
  • https://embracerelief.org/how-much-water-should-i-drink-during-a-heat-wave/