O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Intoleranta la gluten? Combina floarea nemuritoare cu fructe pentru un desert delicios!

Amaranthul este supranumit floarea nemuritoare si am putea spune ca isi merita numele de vreme ce, de 8000 de ani este folosit in alimentatie sub diferite forme care mai de care mai ingenioase!

 

Amaranthul seamana mult cu quinoa, se spune chiar ca este ruda ei mai mica. Prin compozitia nisipoasa pe care o are, de multe ori amaranthul este lasat deoparte in bucatarie. Foarte multa lume nu cumpara amaranth pentru ca exista o anume preconceptie legata de el, din cauza faptului ca nu poate fi consumat singur, ca atare, ci in diverse combinatii.

Aceasta planta se cultiva in special in emisfera sudica in Africa, India, China si in America de Sud, dar a fost preluata si cultivata cu succes si in Rusia si America de Nord.

Amaranth

Desi trece neobservat de multi, amaranthul este o planta inalta de aproape 2 m, cu frunze late verzi, flori de culoare rosu aprins sau auriu, existand peste 60 de specii diferite. Florile sunt sub forma unor muguri de cereale minuscule, motiv pentru care planta intra deseori in categoria “cerealelor”. Amaranthul nu este o cereala precum ovazul, graul sau orezul, chiar daca este uneori denumit “pseudo-cereala” datorita structurii sale nutritionale, similara cu a cerealelor.


Mai putin cunoscut este faptul ca amarantul (Amaranthus tricolor) este este o ruda foarte apropiata a stirului (Amaranthus retroflexus), o planta foarte raspandita si foarte cunoscuta in Romania si care este folosita foarte des in special pentru hranirea animalelor.

Stir

In privinta modului de gatire, amaranthul se prepara la fel cum preparam paste, orez sau alte cereale. Este o alegere buna alaturi de legume, fructe, in sosuri sau supe.

amaranth

In trecut, amaranthul era folosit de azteci si de incasi, fiind cunoscut si pretuit de acestia pentru calitatile pe care le descoperisera in aceasta planta. Amaranthul este benefic pentru sanatate, fiind unul dintre cele mai nutritive alimente cunoscute si avand o valoare proteica mai mare decat orezul, faina integrala de grau, ovaz sau secara. Este foarte bogat in minerale (mangan, fier, zinc, fosfor, cupru), in calciu si vitamine (A, B, E, D), aminoacizi esentiali si nu contine gluten. De aceea amaranthul este foarte popular in retetele destinate persoanelor cu intoleranta la gluten.

Amaranthul nu contine gluten fiind indicata si optiune potrivita pentru cei cu intoleranta la gluten sau boala celiaca.

Printre beneficiile amaranthului se mai numara continutul ridicat de proteine, mai mare decat quinoa – o cana de amaranth crud contine 28 g proteine, printre care si lizina, un aminoacid esential pentru digestie, dar si globulina si albumina, care sunt usor digerabile si asimilabile de catre organism.

Amarantul are un continut ridicat de minerale:

  • un continut ridicat de calciu – 298 mg la o cana de amaranth,
  • un continut ridicat de magneziu, mai mare decat hrisca – 519 mg magneziu la o cana de amaranth,
  • are un continut de fier si fibre mai mare decat al altor cereale si un continut de carbohidrati mai mic.

Amaranthul este o sursa buna de acizi grasi polinesaturati – Omega (cum sunt cele mai multe cereale integrale) si contine vitamina E in cantitati similare cu cele din uleiul de masline.

De aceea iti recomandam cu caldura consumul de amaranth pentru o alimentatie echilibrata!


Minunea Naturii iti pune la dispozitie o reteta pentru un desert delicios si sanatos!

Salata de fructe cu amaranth:

salata de fructe cu amaranth

Pentru cantitatea din imagine am folosit:

  • 2 linguri de amaranth
  • 1 banana
  • 200g afine decongelate, proaspete sau liofilizate
  • cateva boabe de rodie
  • 250g fructe de padure congelate (pentru sos de fructe de padure)
  • 1 lingura miere de albine
  • frunze de menta proaspata

Mod de preparare:

Fierbe amaranthul in 1/2l apa la foc mic 15 minute pana cand bobitele devin moi. Strecoara amaranthul cu ajutorul unei site marunte (sita de ceai) si lasa-l la racit.

Intre timp, pune la foc mic fructele de padure. Cand incep sa fiarba, opreste focul si paseaza-le cu un tel sau o furculita pana se transforma intr-un sos. Adauga mierea cand s-a racit putin sosul, apoi taie banana in felii subtiri.

Intr-o cupa de sticla aseaza o lingura amaranth fiert, peste el adauga o lingura din sosul de fructe de padure, un strat banana, un strat afine, din nou amaranth, sos, fructe pana se umple cupa. Pe deasupra orneaza cu bobite de rodie si menta proaspata.

Secretul acestui desert consta in amaranthul imbibat cu sos pe care il obtinem daca lasam la rece cel putin o ora!

Pofta buna!

 

2 comentarii la “Intoleranta la gluten? Combina floarea nemuritoare cu fructe pentru un desert delicios!

  1. Pingback: Paine alba si pufoasa sau paine neagra si sanatoasa? – Blogul Minunea Naturii

  2. Pingback: Cu ce inlocuim carnea? Alternative optime de proteine – Blogul Minunea Naturii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *