O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (4 voturi, medie: 4,75 din 5)
Încarc...

Ce pot sa mananc sanatos si gustos de sarbatori?

Craciunul si Pastele, cele mai mari sarbatori de peste an sunt despre bucurie si recunostinta, despre daruire si despre a fi mai bun, sunt zilele in care celebram cel mai importante momente din viata pe pamant a lui Iisus Hristos.

Acestea sunt zilele de peste an pe care le asteptam cel mai mult si ne este draga magia acestor evenimente.

Aceste sarbatori sunt sarbatori ale sufletului si ale inimii si nu neaparat un „prilej de indigestie” si supraalimentare.

Adevaratele traditii ale poporului nostru nu sunt despre imbuibare si mese foarte incarcate ci despre a se reuni familia si de a sarbatori bucuria impreuna.

Alimentatia stramosilor nostri era una simpla bazata pe alimente din propria gospodarie gatite cu iubire si cu masura.

Pentru cei care isi doresc un meniu sanatos de sarbatori, fie ca ele sunt Craciun, Paste sau oricare altele, va propunem urmatorul meniu cu alimente sanatoase, integrale si combinate corect:

MIC DEJUN SANATOS DE CRACIUN SAU DE PASTE:

1. Salata sanatoasa de legume (gen salata de boeuf)

  • cartofi fierti in coaja
  • morcovi fierti
  • castraveti murati (in saramura)
  • ciuperci fierte
  • mazare fiarta (din congelator, nu de la borcan)
  • maioneza vegetala
  • mustar BIO fara zahar

primele 4 ingrediente se toaca, apoi se amesteca impreuna cu mazarea, cu condimente dupa gust, cu mustar BIO fara zahar si cu maioneza vegetala


Maioneza vegetala:


2. Salata de vinete

3. Branza de capra (optional)

4. Paine integrala (vezi reteta de paine mai jos) sau paine WASA

5. Ridichi, morcovi, rosii cherry, ardei gras, ceapa – crude


PRANZ SANATOS DE PASTE SAU DE CRACIUN:

1. Salata mare de cruditati:

2. Drob vegan la cuptor

Ingrediente drob vegan:

Preparare drob vegan:

  • se mixeaza in blender: apa, bulionul, ceapa, usturoiul, semintele de floarea soarelui, nuca si faina de ovaz
  • se amesteca apoi cu orezul, cu fulgii de drojdie, cu busuiocul, uleiul si cimbru
  • se pun intr-o tava de cozonac la cuptor (in care a fost pusa o foaie pergament) timp de 45 de minute

Recomandare: Se pot consuma 1-2 felii drob la o masa!


SAU

2. Peste cu legume la cuptor

  • peste pescuit (nu de acvacultura)
  • ceapa, morcov, ardei, dovlecel, vanata
  • se aseaza pestele condimentat impreuna cu legumele pe o tava si se dau la cuptor 40-60min la 180-200ºC

CINA SANATOASA DE CRACIUN SAU DE PASTE:

1. Sarmale sanatoase de sarbatoare

Se face un amestec din urmatoarele ingresiente:

Se toaca si se calesc in putin ulei de masline si apa.

Cu aceasta compozitie se umplu foile de varza, se aseaza una langa cealalta intr-o oala si se pun sa fiarba la foc mediu.

Se fierb arpoximativ 45 de minute.

2. Muraturi fermentate natural (fara otet) sau salata de ceapa


Reteta de paine de casa:

Ingrediente paine de casa:

Preparare paine integrala de casa:

  • intr-un vas mai mare se dizolva drojdia in putina apa calduta si un pic de sare,
  • se adauga restul de apa si treptat faina , semintele, apoi se framanta;
  • framantarea se face prin aplicarea de presiuni puternice cu pumnul in coca iar apoi se aduna coca si se apasa energic cu podul palmei;
  • se framanta aproximativ 10 minute;
  • semnul ca a fost suficient framantata este ca se dezlipeste de vasul in care a stat si de maini;
  • se lasa la dospit pana isi dubleaza volumul;
  • se pregatesc 2 tavi de cozonac in care se pune hartie de copt;
  • se umplu tavile cu aluat cam ½ din inaltimea tavii;
  • se pun intr-un loc cald (pe calorifer) acoperite cu un prosop de bucatarie;
  • se lasa 30-60 de minute pana cand aluatul depaseste putin inaltimea tavii;
  • se pun in cuptorul incins pentru 45-60 de minute (se recomanda sa se intoarca tavile dupa 20 de minute);
  • se scot din cuptor si se invelesc bine in prosoape si eventual cu  o folie sau punga peste prosoape;

DESERTURI DULCI, SANATOASE FARA ZAHAR, PENTRU MASA DE PASTE SAU CRACIUN

1. Reteta de turta dulce (fara: zahar, unt, lapte si oua)

Ingrediente turta dulce fara zahar:

Preparare turta dulce vegana:

  • primele 11 ingrediente se pun intr-un vas si se amesteca
  • urmatoarele 3 ingrediente se pun in blender si se mixeaza
  • se toarna lichidul din blender peste  masa fainoasa si se framanta
  • veti obtine un aluat care se poate intinde cu facaletul si din care se pot face forme
  • daca aluatul e prea moale, mai puneti faina,  daca aluatul este prea tare mai puneti niste lapte de soia.
  • formele se pun la cuptor la 180 grade timp de 15 minute.
  • dupa ce se racesc se pot da cu miere pentru luciu

2. Bombonele delicioase si sanatoase:

Ingrediente bomboane delicioase:

  • 200 g stafide
  • 100g curmale fara samburi
  • 100g nuci taiate

Preparare bombe sanatoase:

  • stafidele si curmalele se macina prin masina de tocat carne
  • se amesteca cu nuca taiata bucatele mici
  • se omogenizeaza ca pe un aluat si se formeaza bilute de marimea dorita
  • se pot tavali prin nuca de cocos, nuca macinata, mac macinat, fistic macinat, pudra de goji, etc.

3. Baigli cu nuca sau mac (cozonac):

Ingrediente baigli integral:

Preparare baigli:

  • primele 5 ingrediente se amesteca si se face un aluat de consistenta moale
  • se intind foi care se umplu cu amestecul facut din vanilie, nuca si xilitol
  • se ruleaza ca un cozonac si se pun la cuptor timp de aprox 30min.
  • in loc de nuca se poate utiliza si mac, susan negru sau migdale

Aceasta propunere de meniu este o alternativa mai sanatoasa, cu alimente combinate corect, mult mai usor de digerat fata de combinatiile cu care am fost obisnuiti, in perioada moderna, de sarbatori.

Exista alternative si pentru cei care au o alimentatie RAW VEGANA insa propunerile noastre ii vizeaza in primul rand pe cei care isi doresc sa faca o prima schimbare in viata si alimentatia lor.

Nu lasa indigestia, balonarea si indispozitia sa-ti strice sarbatorile si alege binecuvantari atat pentru trup cat si pentru suflet!

Iti dorim multa sanatate si sarbatori binecuvantate!

Farm. Anca si Adrian Ienin

3 comentarii la “Ce pot sa mananc sanatos si gustos de sarbatori?

  1. Pingback: Au trecut sarbatorile si ti-au lasat o amintire greu de uitat? Afla cum scapi de kilogramele in plus! – Blogul Minunea Naturii

  2. Pingback: Bunicii si strabunicii nostri erau mai sanatosi? Afla secretul stramosesc… – Blogul Minunea Naturii

  3. Pingback: Cele mai sanatoase fructe si legume – Blogul Minunea Naturii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *